Milan Teekens

Sterke overwinning op Spa-Francorchamps

Voor de vierde ronde van de Lamborghini Super Trofeo bezochten we het fantastische Formule 1-circuit van Spa-Francochamps. In het voorprogramma van de 24 uur van Spa reden we twee races van 50 minuten op de ruim zeven kilometer lange baan in de Belgische Ardennen. Er waren 90.000 toeschouwers, dus de sfeer was het hele weekend geweldig. Marzio en ik wilden dan ook vlammen dit weekend en dat lukte ook!

We wisten dat we in de kwalificatie op onze banden drie snelle ronden konden rijden. Marzio reed de eerste sessie twee snelle ronden en dat deed hij prima, hij reed de derde tijd in het veld van 35 Lamborghini’s. Ik wist dat ik dus maar één ronde had om een toptijd neer te zetten en ik ging er goed voor zitten. Ik ging goed door Eau Rouge omhoog naar Raidillon en mijn tijd in de eerste sector was de snelste van iedereen. Ook de tweede sector ging prima, opnieuw reed ik de snelste sectortijd. Ik ging op de laatste bocht, de Busstop af en daar remde ik net in een bobbel in het wegdek, waardoor ik iets doorgleed. Dat kostte me helaas 1,5 seconde én ook de poleposition, want nu werd ik vijfde. Mijn banden waren nu ook op, dus een verbetering zat er helaas niet in. Maar we wisten dat mijn rondetijden prima zijn en dus verwachtten we in de race wel naar voren te kunnen komen.

In de eerste race begon Marzio de rollende start vanaf de derde startpositie. Hij positioneerde zich in de eerste bocht La Source aan de binnenzijde en dat was een goede keuze, want hij won meteen een plek. Hij ging kort achter raceleider Loris Spinelli Eau Rouge op en kon zijn tempo goed volgen. Omdat de race nog lang was en om banden te sparen ging hij niet meteen in de aanval. Vlak voor de pitwindow open ging was er een incident achter in het veld en de safetycar kwam in de baan. Vrijwel iedereen kwam direct de pits in om de verplichte pitstop te maken. Wij ook en ik stapte in voor mijn stint.

Onze pitstop verliep perfect, we kwamen voor Max Weering, die het stuur had overgenomen van Spinelli, de baan op en ik lag dus feitelijk op kop. Ik kon goede rondetijden rijden en hoefde niet te pushen om Weering achter me te houden. Het werd nog even spannend toen de safetycar weer de baan in kwam na een incident, maar ik kon bij de herstart de leiding houden, ging Eau Rouge zelfs nog harder omhoog dan in de kwalificatie en ik reed wat weg bij de achtervolgers.  

De rest van de race heb ik gecontroleerd gereden. Ik zorgde ervoor mijn banden niet teveel te belasten en hield een gaatje op de rijders achter me. Zo kwam ik als eerste over de finish en Marzio, ons team en ik waren daar natuurlijk dolgelukkig mee.

In de tweede race startte ik vanaf de vijfde positie. Ik voelde me na de mooie overwinning vol zelfvertrouwen en pakte na de start meteen de derde positie. Ik besloot om die positie vast te houden en nog niet in de aanval te gaan, zodat Marzio later nog goede banden had om de race wellicht te kunnen winnen. Er kwam weer een safetycar de baan in en na de herstart sloeg het noodlot voor de zoveelste keer dit seizoen toe. De aandrijfas brak en onze race was over. Echt ontzettend jammer, want we hadden deze race zeker kunnen winnen, want de equipe die achter ons reed werd uiteindelijk de winnaar.

We staan nu gedeeld derde in het klassement en dat had veel hoger kunnen zijn, want wanneer we de race kunnen uitrijden finishen we praktisch altijd op het podium. Ook dat is echter racen, dus we kunnen alleen maar hopen dat onze pech voor dit seizoen nu voorbij is.

De volgende races zijn op 1 en 2 oktober op het Formule 1-circuit van Barcelona. Ik heb daar nog nooit gereden, gelukkig zijn er testdagen mogelijk en daar ga ik gebruik van maken. We hebben de snelheid nu echt goed te pakken, dus we gaan er op Barcelona zeker voor om de races te winnen.

Groet,
Milan

Verder Bericht

© 2022 Milan Teekens

Thema door Anders Norén